Phobias.
Written by : hamizashuhada on Wednesday, 24 July 2013 | 03:06 | 1 comments

Assalamualaikum dan hai semua ♥
Siapa kat sini ada fobia?Sila angguk depan lappy.Eh,tak payahlah nanti orang fikir korang apa pula kan terangguk-angguk sorang-sorang.So,apa tu fobia?
Ada yang mengatakan fobia itu sejenis penyakit keresahan.Apa orang putih kata,anxiety disorder.Ia juga boleh dikatakan.Seseorang itu dikategorikan mempunyai fobia apabila dia tidak berupaya menahan rasa takut terhadap sesuatu perkara.Okay,jom kita tengok jenis-jenis fobia.


  • Achluophobia : Fobia pada kegelapan
  • Acousticophobia : Fobia pada bunyi
  • Acrophobia : Fobia pada ketinggian
  • Agoraphobia : Fobia pada tempat terbuka ataupun tempat yang sibuk
  • Ailurophobia : Fobia pada kucing
  • Alektorophobia : Fobia pada ayam
  • Alliumphobia : Fobia pada bawang putih
  • Allodoxaphobia : Fobia pada pendapat
  • Altophobia : Fobia pada ketinggian
  • Amaxophobia : Fobia menaiki kereta
  • Ambulophobia : Fobia berjalan
  • Ancraophobia/Anemophobia : Fobia pada angin
  • Androphobia : Fobia pada lelaki
  • Anglophobia : Fobia pada England, lelaki English, budaya English dll
  • Anthrophobia : Fobia pada bunga
  • Antlophobia : Fobia pada banjir
  • Anuptaphobia : Fobia untuk kekal single
  • Apeirophobia : Fobia pada infiniti
  • Aphenphosmphobia : Fobia disentuh
  • Apiphobia : Fobia pada lebah
  • Apotemnophobia : Fobia pada orang yang membuat pembedahan membuang anggota badan.. 
  • Arachnephobia/Arachnophobia : Fobia pada labah-labah
  • Arithmophobia : Fobia pada angka
  • Arrhenphobia : Fobia pada lelaki
  • Arsonphobia : Fobia pada api
  • Astraphobia/Astrapophobia : Fobia pada petir atau kilat
  • Astrophobia : Fobia pada bintang atau angkasa lepas
  • Ataxophobia : Fobia pada benda yang bersepah dan tidak kemas
  • Atelophobia : Fobia pada benda yang tak sempurna
  • Athazagoraphobia : Fobia bila dilupakan dan diabaikan
  • Atychiphobia : Fobia pada kegagalan
  • Aurophobia : Fobia pada emas
  • Automatonophobia : Fobia pada patung yang seakan manusia
  • Automysophobia : Fobia pada kekotoran
  • Autophobia : Fobia keseorangan
  • Aviophobia/Aviatophobia : Fobia untuk terbang


  • Bacillophobia : Fobia pada microbes.
  • Bacteriophobia : Fobia pada bakteria.
  • Bancophobia : Fobia pada bank.
  • Bathmophobia : Fobia pada tangga
  • Batophobia : Fobia pada ketinggian lagi…
  • Batrachophobia : Fobia pada amfibia 
  • Belonephobia : Fobia pada pin dan jarum
  • Bibliophobia : Fobia pada buku
  • Botanophobia : Fobia pada pokok
  • Brontophobia : Fobia pada petir dan kilat


  • Cacophobia : Fobia pada kehodohan
  • Caligynephobia : Fobia pada gadis cantik…
  • Carnophobia : Fobia pada daging
  • Catagelophobia : Fobia diajuk atau diejek
  • Catoptrophobia : Fobia pada cermin
  • Cenophobia / Centophobia : Fobia pada perubahan atau benda baru
  • Ceraunophobia : Fobia pada petir
  • Chaetophobia : Fobia pada rambut
  • Chionophobia : Fobia pada salji
  • Chiraptophobia : Fobia disentuh
  • Chirophobia : Fobia pada tangan
  • Chorophobia : Fobia menari
  • Chrometophobia/Chrematophobia : Fobia pada wang atau duit
  • Chromophobia/Chromatophobia : Fobia pada warna
  • Chronomentrophobia : Fobia pada jam
  • Cibophobia/Sitophobia/Sitiophobia : Fobia pada makanan
  • Claustrophobia : Fobia terperangkap dalam ruang yang sempit atau bilik yang tertutup
  • Climacophobia : Fobia pada tangga 
  • Clinophobia : Fobia nak masuk tidur.
  • Coimetrophobia : Fobia  pada benda yang simetri
  • Coulrophobia : Fobia  pada badut
  • Cyberphobia : Fobia pada komputer
  • Cyclophobia : Fobia pada basikal
  • Cymophobia : Fobia pada gelombang
  • Cynophobia : Fobia pada anjing


  • Demophobia Fobia : pada orang ramai
  • Dendrophobia : Fobia pada pokok
  • Dentophobia : Fobia pada doktor gigi
  • Didaskaleinophobia : Fobia nak pergi sekolah
  • Dipsophobia : Fobia minum air
  • Dishabiliophobia : Fobia buka baju di depan orang
  • Dromophobia : Fobia melintas jalan
Esoklah sambung eh?Penatlah nak taip.Hehehe.Bai.
By the way,setakat ni aku dah trace yang aku ada athazagoraphobia,catagelophobia dan Coulrophobia.Korang?
Blogger Izahzazah said...

nice information. skrang baru tau jenis phobia sendiri. thanks alot ^^

 

Post a Comment